Siirry pääsisältöön
Varakkaammat ostajat ryntäävät Walmartiin inflaation puremana | SchiffGold
17. marraskuuta 2022 MICHAEL MAHARREYWalmart ilmoitti äskettäin odotettua paremmasta kolmannen vuosineljänneksen liikevaihdon kasvusta. Tämä voi tuntua hienolta talousuutiselta, kunnes ymmärrät syyn jälleenmyyjän suuren myynnin hypyn takana.
Kuten käy ilmi, rikkaammat ostajat kerääntyvät Walmartiin saadakseen toimeentulonsa, kun nousevat hinnat puristavat taskukirjoja.
Tulosraportissaan Walmart sanoi saavansa "voimakkaasti päivittäistavarakaupan osuuden voittoa, myös korkeatuloisten kotitalouksien kautta".
"Asiakkaat, jotka tulivat meille harvemmin aiemmin, tekevät nyt ostoksia meillä useammin, mukaan lukien korkeatuloiset asiakkaat", Walmartin toimitusjohtaja Doug McMillon sanoi tiistaipuhelussa sijoittajien ja analyytikoiden kanssa.
Miksi varakkaammat ihmiset tekevät ostoksia Walmartissa? Äskettäisessä podcastissa Peter Schiff sanoi, että se oli pakosta.
Se johtuu siitä, että heillä ei ole varaa tehdä ostoksia kalliimmilla, hienommilla markkinoilla, joissa he käyttivät, koska hinnat ovat niin korkealla, että jotta he voisivat laittaa ruokaa pöytiinsä, heidän on vaihdettava alas ja ostettava halvempaa tavaraa Walmart."
Walmart ilmoitti myös vahvasta kasvusta yksityisten tuotemerkkiensä myynnin, merkkien ostajat hylkäävät kalliimmat nimimerkit ja siirtyvät halvempiin geneerisiin vaihtoehtoihin.
CNN:n mukaan muut alennussupermarketit ja Dollar General ilmoittivat saaneensa uusia, rikkaampia asiakkaita, jotka yrittävät hallita budjetteja näinä inflaatioaikoina.
Vaikka kuluttajahintaindeksi oli lokakuussa odotettua alhaisempi, elintarvikkeiden hinnat jatkavat nousuaan. Kotona ruoan hinta nousi 0,6 % kuukaudesta. Ravintoloiden ruoka nousi 0,9 % kuukaudesta. Elintarvikkeiden hinnat nousivat lokakuussa vuositasolla lähes 11 %.
Asiantuntijat ja analyytikot haluavat tarkastella perusinflaatiota ja poistaa epävakaampia elintarvikkeiden ja energian hintoja mitatakseen inflaatiota, mutta kuluttajilla ei ole tätä ylellisyyttä. He eivät voi vain leikata ruokaa budjeteistaan, ja amerikkalaiset kamppailevat selviytyäkseen.
Kasvavat ruokakulut pakottavat kuluttajat leikkaamaan muilla aloilla. Walmartin kolmannen vuosineljänneksen raportti vihjaa tähän. Vaikka päivittäistavarakaupan myynti kasvoi viime vuosineljänneksellä "teini-iän puolivälissä", yhtiö raportoi "pehmeyttä harkinnanvaraisissa luokissa, mukaan lukien elektroniikka, koti ja vaatteet".
Palkat nousevat, mutta ne eivät pysy hintojen mukana. Vuositasolla reaalikeskituntiansiot laskivat 3,0 % syyskuusta 2021 syyskuuhun 2022 (kausitasoitettu). Se oli 18. peräkkäinen kuukausi, jolloin reaalipalkat laskivat vuosittain.
Tiukat budjetit eivät vain muuta ostokäyttäytymistä. Se myös pakottaa ihmiset kaivamaan yhä syvemmälle velkaa. Kotitalouksien velka kasvoi nopeimmin 15 vuoteen kolmannella vuosineljänneksellä, kun amerikkalaiset kuluttajat nostivat Mastercard- ja Visa-korttiaan kuukausittain. Luottokorttisaldot kasvoivat 15 prosenttia vuoden kolmannella neljänneksellä ja kasvoivat 38 miljardilla dollarilla heinä-syyskuussa. Se oli suurin vuotuinen luottokorttivelkojen kasvu yli kahteen vuosikymmeneen. Kasvava luottokorttivelka yhdistettynä asuntolainakustannusten nousuun nosti kotitalouksien kokonaisvelkaa.
Taloustieteilijät ja asiantuntijat puhuvat inflaatiosta akateemisena harjoituksena. He pohtivat harvoin sitä tosiasiaa, että hintojen nousulla on todellisia vaikutuksia todellisiin ihmisiin. Kuukausien hintojen nousun jälkeen jopa varakkaammat amerikkalaiset tuntevat tuskaa. Ja jos satut olemaan joku, joka elää kiinteällä tulolla tai säästöillä, olet todella sekaisin, koska inflaatio syö nopeasti ostovoimasi ja tulovirtasi eivät kasva ollenkaan. Inflaatio aiheuttaa aina eniten tuskaa köyhille ja vanhuksille.
https://schiffgold.com/key-gold-news/wealthier-shoppers-flocking-to-walmart-as-inflation-bites/
Kommentit
Lähetä kommentti