- Facebookin sähkökatko: Kuinka sosiaalisen median jättiläinen menetti 7 miljardia dollaria päivässä | Oikeistolainen sanomalehti The Daily Star
Lähes 12 tunnin katkoksen aikana Facebookin osakkeet laskivat noin 5,5 prosenttia ja Facebookin toimitusjohtaja Mark Zuckerberg menetti lähes 7 miljardia dollaria.
Katkos oli myös maksanut maailmantaloudelle noin 160 miljoonaa dollaria
tunnissa, kertoo NetBlocks, verkkosivusto, joka seuraa Internet
-katkoksia ja niiden vaikutuksia maailmantalouteen.
Katso tärkeä kohta alempaa: Vaikutus talouteen
Maanantaina, noin kello 22.00 BST, Facebook ja muut sen palvelut - mukaan lukien WhatsApp ja Instagram - menivät kokonaan alas, ja se katkesi valtavasti, mikä on pahin sitten vuoden 2019. Verkkosivut palautettiin lähes 12 tuntia myöhemmin ennennäkemättömän keskeytyksen jälkeen maailmanlaajuista viestintää ja Internet -taloutta.
https://www.thedailystar.net/tech-startup/news/inside-facebooks-massive-outage-how-facebook-lost-nearly-7-billion-just-day-2191351
Kun verkkokäyttäjät alkavat palata normaaliin elinympäristöönsä, uudet tiedot ja raportit tarjoavat tietoa siitä, mitä Facebookissa tapahtui koko sosiaalisen median katkeamisen aikana.
Mitä todella tapahtui?
Facebookin infrastruktuurijohtajan Santosh Janardhanin lausunnon mukaan "kokoonpanomuutoksista tietokeskusten välistä verkkoliikennettä koordinoivissa selkärankareitittimissä" on syytä syyttää massiivisesta katkoksesta. "Tällä verkkoliikenteen häiriöllä oli porrastettu vaikutus siihen, miten tietokeskuksemme kommunikoivat ja lopettivat palvelumme", kirjoitti Janardhan. "Haluamme tehdä tällä hetkellä selväksi, että uskomme, että tämän katkon perimmäinen syy oli virheellinen kokoonpanomuutos."
Vaikka Facebook syytti virallisesti katkoksesta reitittimiensä kokoonpanomuutoksia, monet asiantuntijat ehdottivat, että Facebookin Border Gateway Protocol (BGP)- kartta, joka ohjaa Internet-palveluntarjoajat ympäri maailmaa tietylle verkkosivustolle- säännöllinen päivitys oli aiheuttanut väliaikainen katkos.
Yksinkertaisesti sanottuna, yksi säännöllisistä päivityksistään Facebook on saattanut poistaa kartan, joka ohjasi maailman tietokoneet verkkosivustoilleen. Tämän seurauksena Facebook.com -sivuston kirjoittaminen verkkoselaimeen sai selaimet palauttamaan virhesivun, koska heillä ei ollut aavistustakaan mistä löytää Facebook.com.
Facebookin pääkonttorin sisällä seisokki melkein katkaisi kaiken sisäisen viestinnän työntekijöiden välillä. The Verge raportoi, että koska Facebook vaatii työntekijöitä kirjautumaan sisään työtilillään Google Docsin ja Zoomin kaltaisten työkalujen käyttämiseksi, nämä palvelut eivät myöskään olleet käytettävissä.
Raporttien mukaan palvelun palauttamiseksi Facebook -insinöörit lähetettiin nopeasti yhdelle sen tärkeimmistä Yhdysvaltojen palvelinkeskuksista Kaliforniassa, mikä osoitti, että etäkorjaus ei ollut mahdollista.
Internetin trendit
Kun Facebook, Instagram ja WhatsApp eivät ole käytössä, käyttäjät kääntyivät Twitteriin ja muihin sosiaalisen median kanaviin toistaiseksi. Erityisesti Twitterissä meemit ja peikot tulvivat täynnä monia merkkejä.
Bangladeshissa aktiivisuus lisääntyi lähes unohdetuissa sovelluksissa, kuten Viber ja Telegram, kun käyttäjät turvautuivat vaihtoehtoisiin sosiaalisen median kanaviin.
Vaikutus talouteen
Lähes 12 tunnin katkoksen aikana Facebookin osakkeet laskivat noin 5,5 prosenttia ja Facebookin toimitusjohtaja Mark Zuckerberg menetti lähes 7 miljardia dollaria. Katkos oli myös maksanut maailmantaloudelle noin 160 miljoonaa dollaria tunnissa, kertoo NetBlocks, verkkosivusto, joka seuraa Internet -katkoksia ja niiden vaikutuksia maailmantalouteen.
Muualla pienet yritykset ja mainostajat, jotka luottivat Facebookiin ja sen palveluihin, saivat valtavan iskun suolistossa. Yli 6 miljoonaa mainostajaa ympäri maailmaa käyttää Facebookia tuotteidensa tai palveluidensa mainostamiseen. Monet näistä mainosmalleista, mukaan lukien vaikuttajakampanjat, käyttävät tiettyjä aikatauluja tietyn tuotteen tai palvelun julkaisemiseen.
Maanantain 12 tunnin käyttökatko merkitsi 12 tunnin kokonaishäiriöikkunaa, jossa kyseisiä tuotteita ja palveluita ei näytetty tai mainostettu yleisölle, mikä aiheutti monille yrityksille, erityisesti pienyrityksille, suuria tappioita.
Vaikuttavat käyttäjät Bangladeshissa
Bangladeshissa Facebook ja WhatsApp ovat Internetin synonyymejä. Erityisesti Facebook on portti laajaan ”F-kaupan” maailmaan, jos maassa ei ole luotettavia verkkokauppapalveluja.
T-paidoista huonekaluihin, suuret ja pienet verkkokaupat muodostavat vähintään 300 000 sellaista yritystä, jotka luottavat liiketoimintansa harjoittamiseen pelkästään Facebookiin. Bangladeshin Internet -kaupasta yli 80% tapahtuu Facebookin kautta tuotteiden esittelystä tilauksen tekemiseen, toimituspäivityksiin ja maksuehtoihin.
Sähkökatkoksen aikana monet pienyritykset tunsivat lämmön. Naim Hasan, joka johtaa Facebook-pohjaista nahkatuotteiden myymälää nimeltä House of Leathers, mainitsi tuottavansa noin 70 000 BDT tuloa kuukaudessa Facebook-liiketoimintansa kautta.
"Facebook-pohjaisena myymälänä tällaiset käyttökatkot ovat meille suuria ongelmia. Meillä oli viivästyksiä ja vastoinkäymisiä tilauksissa ja asiakaskyselyissä. Onneksi katkos oli myöhään yöllä ja pystyimme palaamaan nopeasti seuraavana päivänä, kun palvelut palautettiin, "hän sanoi.
Mutta kaikki eivät olleet yhtä onnekkaita kuin Naim. Nadia Jahan, joka työskentelee markkinointijohtajana digitaalisessa mainostoimistossa, joka hoitaa sosiaalisen median tilejä useille paikallisille tuotemerkeille, sanoi, että sähkökatko aiheutti valtavia takaiskuja heidän tavanomaisessa toiminnassaan.
...
Jatkuu
Kommentit
Lähetä kommentti