Facebookin mainonta kannattaa vähemmän - BigTechin pörssikurssit tippuivat - Applen päivitys | Forbes
Miksi Facebookin, Twitterin, Googlen osakkeet tippuivat nousumarkkinoissa perjantaina
YHDYSVALLAT, 22. lokakuuta 2021 (Forbes) - Tässä miksi Facebookin, Twitterin, ja Googlen osakkeet tippuivat, vaikka samalla markkinat iskivät lähelle ennätyskorkeuksia.
Suunnannnäyttäjä-osakkeet suurilta sosiaalisen median yhtiöiltä tippuivat perjantaina, päivää myöhemmin kun Snap raportoi ansioista jotka näyttivät mainostulojen ottavan iskun Applen iPhonen yksityisyyden muutoksista, kyseessä on trendi joka vaikuttaa myös kilpailijoiden tuloihin, kuten muun muassa Facebookiin, Twitteriin, ja Googlen emoyhtiöön Alphabetiin.
Snapin osakkeet ovat tippuneet paljolti, lähes 25 %-(prosenttiyksikköä), kolmannen vuosinäljänneksen ansion ollen yli yksi miljardia dollaria alle tavoitteen aikaisemmin tänä vuonna, johtuen mainosmyynnistä koskien yksityisyyden muutoksia.
Vaikka Dow Jones- ja S&P-indeksit pysyivät lähes ennätyskorkealla, Nasdaq putosi 0,8% perjantaina, samalla kun sosiaalisen median ja digitaaliset mainosyhtiöt kokivat niiden pörssiosakkeiden ottavan iskuja Snapin uutisista: Facebook putosi 5,6 % ja Twitter 4,3%.
Applen yksityisyyteen liittyvät muutokset koskien iOS 14.5-päivitystä iPhone-käyttöjärjestelmässä, joka tuotiin julki kesä- ja heinäkuussa, soveltaen uutta ominaisuutta nimeltä App Tracking Transparency, joka vähentää nettikohdemainonnan tehokkuutta ja katetta.
Samalla kun sosiaalisen median yhtiöt olivat tietoisia Applen yksityisyyden muutoksesta, miten se voisi vaikuttaa niiden ansioihin seuraavana vuonna, mikäli Snapin viimeisimmät ansiot ovat mitään tässä, on vaikutus ollut enemmän radikaali kuin aiemmin arvioitiin.
Facebook, joka raportoi maanantaina asiasta, on ollut kaikkein ääneikkäin yhtiö tähän menessä koskien negatiivisia vaikutuksia Applen uusista yksityisyysominaisuuksista, ja varoitti jo heinäkuussa 2020 miten se tulisi vaikuttamaan negatiivisesti sen kykyyn kohdentaa mainoksia.
Twitter, joka raportoi ansioista tiistaina, on riippuvainen mainostamisesta suurelta sen ansioista ja saattaa kokea ansioiden iskun samasta syystä.
Jopa suuremmat teknologiayhtiöiden osakkeet, kuten Amazon ja Googlen emoyhtiö Alphabet, tuntivat iskun laajemmasta osakkeiden myynnistä (pudoten 2,4% ja 3,3%) keskipäivällä perjantaita (Yhdysvaltain aikaa).
Suuri numero: 26,6 miljardia dollaria
Tässä paljonka yhdistelty määrä suuria teknologiaperustajia putosi arvoltaan perjantaina. Snapin perustajat Bobby Murphy ja Evan Spiegel, Amazonin pääjohtaja Jeff Bezos, Googlen perustaja Larry Page ja Sergey Brin, Facebookin pääjohtaja Mark Zuckerberg ja Twitterin perustaja Jack Dorsey ovat nyt yhteensä 26,6 miljardia dollaria köyhempiä 12:30 päivällä Yhdysvalloissa ET-aikavyöhykkeen aikaa, laskee Forbes-lehti. Kaksi Snapin perustajaa menettivät 7 miljardia.
TÄRKEÄ LAINAUS:
"Tämä on ehdottomasti ollut turhauttavaa takaa meille", toimitusjohtaja Evan Spiegel kertoi analyytikoille torstaina. "Vaikka odotit jonkin verran liiketoiminnan häiriöitä, uusi Applen tarjoama mittausratkaisu ei skaalattanut, kun olimme odottaneet, mikä vaikeuttaa mainoskumppaneidemme mittaamista ja hallita mainoskampanjoita iOS: lle."
Mitä katsella:
"Tech-ansiosaika on tuskin alkanut, mutta toistaiseksi on ollut pettymyksiä kuin ylösalaisin yllätyksiä", sanoo Vital Information Founder Adam Crisafulli. IOS-päätä, jotka vaikuttivat Snapin tulokset todennäköisesti ulottuvat joihinkin mega-korkkiin, kuten Google ja erityisesti Facebook, hän väittää. Analyytikot MorningStarissa ovat kuitenkin suurelta osin suurentaneet sosiaalisen median yrityksistä. Vaikka mainostajat näyttävät epäröimättä ostoksia, jotka johtuvat epävarmuudesta, jotka ympäröivät Applen muutoksia sekä jonkin verran tarjonnan ja työvoiman puutteen, analyytikko Ali Mogharabi kirjoittaa ", me ajattelemme, että sen vertaisryhmät, mainostoimistot ja ad-tech käsittelevät Apple-ongelmaa."
Forbes
Kommentit
Lähetä kommentti